Datum: 29.03.2021

Pavel Tomančák se stal novým ředitelem konsorcia CEITEC

Brněnský Středoevropský technologický institut CEITEC má od 1. února 2021 nového ředitele. Je jím mezinárodně uznávaný evoluční biolog Pavel Tomančák, který již patnáct let vede výzkumnou skupinu v prestižním Max-Planck Institutu v Drážďanech. Centrum excelentního výzkumu CEITEC, je konsorcium čtyř brněnských vysokých škol a dvou výzkumných ústavů, které již deset výrazně přispívá svými vědeckými výsledky ke kvalitnímu základnímu výzkumu v České republice a dosahuje úspěchů i v mezinárodním srovnání. Pavel Tomančák vystřídal v roli ředitele konsorcia Američana Markuse Dettenhofera.

Věda, výzkum a inovace jsou klíčové pro rozvoj ekonomiky, zvyšování kvality života obyvatel, růst produktivity a udržitelný rozvoj. Zároveň je základní výzkum vzrušujícím dobrodružstvím, při kterém se vědci a vědkyně snaží posouvat hranice poznání. Konsorcium CEITEC je jedno z šesti center excelentního výzkumu, které bylo v České republice v posledních letech vybudováno s využitím zdrojů ze strukturálních fondů EU. CEITEC je prvním vědeckým centrem v České republice, které integruje výzkum a vývoj v oblasti věd o živé přírodě, pokročilých materiálů a technologií v rámci jedné organizace a zaměstnává vědce a vědkyně z více než 45 zemí světa. Špičkové technologie, které zde mají k dispozici, umožňují studium subjektů od atomové úrovně přes složitější molekuly až po celé buňky a orgánové systémy. I protože výzkumné infrastruktury a vybavení centra CEITEC jsou zcela unikátní i v mezinárodním měřítku, dosahují brněnští vědci a vědkyně výsledků a objevů konkurenceschopných předních zahraničních vědeckých organizací.

Partnery konsorcia jsou Masarykova univerzita (MU), Vysoké učení technické v Brně (VUT), Veterinární a farmaceutická univerzita Brno (VFU), Mendelova univerzita v Brně (MENDELU), Ústav fyziky materiálů Akademie věd ČR a Výzkumný ústav veterinárního lékařství, přičemž každý z nich má svého výkonného ředitele.  Pavel Tomančák, jakožto ředitel konsorcia, bude spojovat všechny partnery tohoto výrazně mezioborového výzkumného centra a budovat mosty mezi zdánlivě diametrálně odlišnými výzkumnými programy, jako jsou nanotechnologie, materiálové inženýrství, molekulární biologie a biomedicína. Jeho bohaté zkušenosti z prestižních vědeckých pracovišť v Německu a Spojených státech amerických, kombinované se znalostí českého akademického prostředí, a zkušenosti s mezioborovými přístupy na pomezí mezi biologii, fyzikou a počítačovou vědou jistě výrazně přispějí k postupné realizaci ambice konsorcia CEITEC stát se významným hráčem na poli vědy minimálně v evropském výzkumném prostoru.

Pavel Tomančák je jedním z nejuznávanějších českých vědců. Tento špičkový odborník v oblasti evoluční a vývojové biologie působí již od roku 2005 jako vedoucí výzkumné skupiny na Max Planck Institutu pro Molekulární Buněčnou Biologii a Genetiku v Drážďanech. Jeho laboratoř na Max Planck Institutu se věnuje studiu regulace a evoluce genové exprese během embryonálního vývoje mnohobuněčných organismů a Pavel Tomančák ji povede i nadále. Jeho výzkum je mimo jiné unikátní díky kombinaci metody pokročilé molekulární analýzy s nejmodernějšími zobrazovacími metodami a počítačovou analýzou mikroskopických obrazových dat. Pavel Tomančák má také velmi blízký vztah k městu Brnu, protože právě zde započal svou vědeckou kariéru jako student oboru molekulární biologie a genetiky na Masarykově univerzitě. Doktorské studium absolvoval v prestižní Evropské molekulárně-biologické laboratoři (EMBL) v německém Heidelbergu a poté pracoval pět let na Kalifornské Univerzitě v Berkeley ve skupině známého amerického genetika Geralda M. Rubina. Je držitelem dvou prestižních grantů Evropské Výzkumné Rady (ERC) a od roku 2016 je členem EMBO. Je spoluautorem více než stovky vědeckých publikací, které byly citovány více než 38 000x, což jej řadí mezi nejcitovanější vědce českého původu.

Přečtěte si rozhovor s novým ředitelem konsorcia CEITEC. Jaké jsou jeho plány? Proč se po tolika letech vrací do Brna? Co ho motivovalo vybrat si právě CEITEC? Co může centru nabídnou? A jak na CEITEC pohlíží vědecká komunita v zahraničí?

Strávil jste většinu své vědecké kariéry v zahraničí. Co vás motivovalo k tomu, abyste se vrátil do Brna?
Přestože žiju v zahraničí už více než 25 let, s Českem jsem nikdy neztratil kontakt, a to se týká i české vědy. Posledních, řekněme, osm let se snažím do české vědy proniknout. Vyvíjím různé aktivity ke zlepšení jejího renomé v zahraničí a dost hlasitě a často kriticky se k poměrům v českém vědeckém světě vyjadřuji na svém oblíbeném Twitteru. Žádná z těchto aktivit zatím nebyla příliš úspěšná, a tak jsem velmi vděčen konsorciu CEITEC, že mi dalo příležitost se konečně posunout od slov k činům. To, že nakonec budu moci být české vědě prospěšný v Brně a ve spolupráci s mou alma mater, je třešničkou na dortu. Působím na jednom z nejlepších institutů Max Planckovy společnosti, která se jako celek pyšní v novodobé historii 20 Nobelovými cenami (jen loni získala dvě). To je skvělé, ale s tak pokročilým systémem nastupuje v Německu a na Max Plancku nezbytně určitá stagnace nebo minimálně absence nutnosti něco měnit. Jihomoravský kraj, Brno a CEITEC jsou na druhé straně dynamicky se rozvíjející regiony a instituce, kde se pořád něco děje a potenciál pro posun vpřed je neskutečně velký. Je pro mě výzvou přispět k tomu, aby se CEITEC stal vlajkovou lodí české vědy a Brno mezinárodní vědeckou metropolí.

Zbytek článku zde.